Geschiedenis - Tall Ship Minerva Google+

Geschiedenis van Tall Ship Minerva

Minerva - ca 1935De Minerva is als zeilende driemaster met hulpmotor gebouwd in 1935 op de Lühring Werf in Brake, Duitsland. Haar eerste naam was Uwe Ursula en er waren 4 zusterschepen. Ze behoorde tot de laatste zeilende vrachtschepen die gebouwd werden. Zij heeft sindsdien vele vrachten vervoerd in de kustwateren van Noord-Europa vanuit thuishaven Hamburg.

In 1951 werd een grotere hoofdmotor geplaatst. Deze MAK-Diesel met 180 Pk, lucht gestart en direct omkeerbaar, staat nog steeds in het schip en functioneert nog volledig.

Minerva - ca 1960In de jaren 60 werden de masten en zeiltuigage eraf gehaald om de concurrentie met motorvrachtschepen aan te kunnen blijven gaan.  Het schip bevoer in deze periode met grote regelmaat de Elbe, het Nord-Ostsee Kanaal en de Zuid-Deense wateren. Omdat deze maat schepen toen reeds schaars werd, was er ook altijd genoeg lading voorhanden, met name in de graan en kunstmest-vaart.

Halverwege de jaren 80 echter werd het schip alsnog opgelegd en enkele jaren later heeft een liefhebber haar gevonden en in haar oude glorie hersteld. De masten werden teruggeplaatst en het schip werd omgebouwd tot zeilend partyschip. Modern comfort, veiligheid en traditie werden prachtig gecombineerd. Aan de buitenkant doet het traditionele silhouet van de voormalig zeilende coaster aan vervlogen tijden denken, maar binnen vindt u een comfortabele bar en restaurant in het oude vrachtruim.

Minerva - 1988Na de renovatie in 1987 werd het schip ‘Minerva’ gedoopt ter ere van de Minerva werf in Amsterdam, omdat zij het laatste schip was dat hier werd omgebouwd voordat de werf voorgoed werd gesloten.

In 2010 werd het schip nogmaals verbouwd om aan de nieuwste veiligheidseisen voor passagiersschepen te voldoen. En in 2014 werd de hoofdmotor gereviseerd. Met een fris nieuw interieur en een ‘nieuwe’ authentieke motor heeft de Minerva weer vele jaren zeilen voor de boeg!